Tryptyk Narodowy:
To przepiękna, taneczno-wokalna opowieść przenosząca widza w czasy Księstwa Warszawskiego. Tryptyk, jak sama nazwa wskazuje, mieści w sobie trzy wspaniałe tańce narodowe: Poloneza, Mazura oraz Krakowiaka. Pomiędzy tańcami wybrzmiewają pieśni patriotyczne: zagrzewające do boju, opowiadające o dumie i charyzmie Polaka oraz te, skrywające w treści miłość do wybranki serca i żal z powodu nadchodzącego rozstania.
Czas trwania: 20-30 min.
Kujawiak z Oberkiem
Najkrótsza noc w roku. Czas wróżb, przepowiedni i miłości. Skoki przez ognisko, puszczanie wianków na wodę, tańce w kole i poszukiwanie kwiatu paproci… Niezwykła, taneczno-wokalna historia bazująca na dwóch tańcach narodowych: kujawiaku i oberku, zabiera nas w mistyczną wędrówkę do samych korzeni dawnych Słowian. Razem z tancerzami przeżywamy magię Nocy Świętojańskiej, a dzięki romantycznym pieśniom nawiązującym do tej dawnej tradycji, oddajemy się miłosnym marzeniom i uniesieniom.
Miłość niejedno ma oblicze. W kujawiaku wzrusza, zachwyca, budzi nostalgię, jest liryczna, krucha, ulotna. W oberku natomiast wiruje, jest szalona, nieobliczalna i nieposkromiona.
Niezwykła, zapierająca dech w piersi choreografia z elementami akrobatycznymi, tańczona w najpiękniejszych strojach ludowych z regionu łowickiego.
Czas trwania: 15 min.
Mazur ze Strasznego Dworu
Któż tak pięknie potrafił wytańczyć Mazura, jeśli nie polska szlachta! Dumni, charyzmatyczni, dominujący, imponujący szlachcice oraz prowokujące, zadziorne, lecz subtelne i delikatne szlachcianki w tańcu nie mieli sobie równych. Mazur Stanisława Moniuszki z jego najwybitniejszego dzieła – Opery Narodowej „Straszny Dwór” – porywa, wznosi ku niebu, budzi do życia i zapala serca do walki.
Czas trwania: 5 min.
Miniatura Mazurowa
Taniec jednej pary. On – żołnierz wyruszający na wojnę, pełen elegancji i wytworności, ona – kochająca, wyrozumiała, subtelna, hipnotyzująca. Tańcem opowiadają o swoim uczuciu – miłości, która rozumie poczucie obowiązku i oddanie ojczyźnie. Przepiękna muzyka, pełna romantyczności, w których to jednak usłyszymy gotowość do walki i boju.
Czas trwania: 5 min.
TAŃCE REGIONALNE
Tańce regionu lubelskiego
Wesoła suita tańców charakterystycznych dla regionu lubelskiego: Polka Podlaska, Mach, Cygan, Walczyk lubelski, Oberek. Tańce te cechuje żywiołowość, skoczność, zabawowość oraz piękne kolorowe stroje.
Czas trwania: 10 min.
Tańce regionu kaszubskiego
Żywa suita tańców kaszubskich z przepięknymi melodiami oraz ciekawymi rysunkami scenicznymi. Tańcom (Koseder, Ryz Dwa, Marusia, Diabli Taniec, Krzyżak i inne), towarzyszą pieśni ludowe wykonywane w języku kaszubskim oraz zabawy z tradycyjnymi instrumentami z Północy – diabelskimi skrzypcami oraz burczybasem.
Czas trwania: 10-20 min.
Tańce regionu śląskiego
Polka Ceglorz, Krakowianka, Kijok, Trojak, Stara Baba czy też Buczek to znane wszystkim, piękne, proste tańce i pieśni regionu Górnego Śląska. Ciekawy element kostiumów stanowią bogato zdobione, charakterystyczne wianki dziewczęce. Suita tańców śląskich urzeka prostotą figur i melodii, momentami wzrusza, by następnie poderwać do wspólnego tańca.
Czas trwania: 10 min.
Tańce regionu spiskiego
Polski Spisz leży między granicą polsko-słowacką na południu, rzeką Białką na zachodzie i północy oraz rzeką Dunajec na północnym wschodzie. Folklor tego regionu w znacznej mierze przypominać będzie folklor naszych sąsiadów – Słowaków, choć oczywiście znajdziemy i wiele różnic, choćby językowych.
„Wesele w Spiszu” to barwna ilustracja obrzędu zaślubin: począwszy od witania gości przez gospodarzy, taniec młodych, oczepiny, tradycyjne „Kółecko” dziewcząt, popisy męskie w „Klepanym”, aż do zakończenia zabawy weselnej. Do tego kolorowe stroje oraz liczne pieśni, śpiewane oczywiście w gwarze spiskiej.
Suita tańców spiskich to wspaniałe czardasze, ale nie tylko. Znajdziemy tu także spiskie polki, czy tradycyjną „Starą Babę”.
Czas trwania: 10-20 min.
Jurgów
„Dziewczęta z Jurgowa” to piękny, kolorowy obrazek rozśpiewanych i roztańczonych góralek z chustami.
Czas trwania: 5 min.
Suita regionu rzeszowskiego
„Za las chłopcy, za las, bo za lasem grają, bo mi się za lasem panny podobają….” – tak śpiewają Rzeszowiacy pragnący zdobyć serca swoich wybranek. Suita tańców rzeszowskich to rozhulana, wirująca i wciągająca widza opowieść o umizgach i wiejskiej zabawie. Mężczyźni zrobią wszystko, by dziewczęta spojrzały na nich przychylnym okiem. Czy dopną swego…?
Czas trwania: 12 min.
Tańce regionu sądeckiego
Jasiek zaprasza na imieniny. Koledzy przygotowali dla niego niespodziankę – przyprowadzili ze sobą dziołchy, co by se wybrał tę jedyną i rychło ich prosił na wesele…! Ale Jaśkowi wcale nie śpieszno do ożenku. Czy jest coś lub ktoś, kto może go przekonać do zmiany decyzji?
Suita tańców sądeckich prezentuje popularne w regionie tańce, tj.: Polka Gwóźdź, Polka z nogi, Suwana, Śtajerek, Ciento polka, czy Podmajder. Nie zabraknie popisów męskich w znanym wszystkim Krakowiaku Sądeckim.
Czas trwania: 20 min.
Tańce regionu Beskidu Śląskiego
Żywa, wesoła, momentami romantyczna i nostalgiczna suita bazująca na najbardziej znanych melodiach, tańcach i pieśniach regionu Beskidu Śląskiego. Zobaczymy tu m.in. Kowala, Kołomajki, Zajączki, Piłę czy Świniorza. Suitę rozpoczyna wspaniały śpiew góralek a’capella.
Czas trwania: 10 min.
Tańce regionu Beskidu Żywieckiego
Górale i góralki z Żywca. Charakterni, zadziorni, gotowi do zabawy, tańców i śpiewów do białego rana. Kierpce rozpalają parkiet do czerwoności. Obyrtki, Siustane, Hajduki i inne tańce przenoszą widzów do samiuśkich Karpat. Nie może oczywiście zabraknąć skoków przez laskę i innych popisów górali, pragnących zaimponować swoim partnerkom. A góralki, jak to góralki, swój zadziorny charakterek potrafią i wytańczyć i wyśpiewać.
Czas trwania: 10 min.
Tryptyk Górniczy
Pieśni i tańce nawiązujące do tradycji górniczej. Mężczyźni występują w tradycyjnych górniczych mundurach, a towarzyszące im partnerki w strojach dolnośląskich. Wiązanka składa się z trzech tańców: Poloneza, Walczyka oraz Polki Górniczej. Pomiędzy tańcami rozbrzmiewają tradycyjne, górnicze przyśpiewki.
Czas trwania: 15 min.
W repertuarze Zespołu Pieśni i Tańca „Wałbrzych” znajdują się także tańce i pieśni inspirowane licznymi podróżami artystycznymi:
Tańce i pieśni ukraińskie („Hopak”), Tańce i pieśni słowackie („Migawka” słowacka); Tańce bułgarskie („Bułgar”); Tańce węgierskie;(„Tokaj”). Pieśni: francuskie, niemieckie, macedońskie, czeskie, brazylijskie, angielskie, włoskie, chińskie
W skład repertuaru ZPiT „Wałbrzych” wchodzi także część chóralna: pieśni patriotyczne, pieśni kościelne, pieśni z różnych regionów Polski, Kolędy.
Czas poszczególnych bloków chóralnych ustalany jest indywidualnie.
Folklor, mimo silnych więzów z przeszłością i oddaniu tradycji, stale się rozwija i wkracza w nową erę. Fascynaci tańcem i kulturą ludową coraz częściej sięgają do innych technik. Łączą to, co było, z tym, co jest obecnie. Inspirują się m.in. tańcem jazzowym i współczesnym, zmieniają formę tańca ludowego, tworząc przepiękne, często zaskakujące historie taneczne.
„Oddawaj! To moje” Dziewczęcy taniec z chustą w strojach łowickich, którego podstawę stanowi taniec narodowy-oberek
ZESPÓŁ PIEŚNI I TAŃCA WAŁBRZYCH